Odlingskokbok

Sara Bäckmos nya bok ”Skillnadens Skörd” kommer göra skillnad i mitt kök och i min matlagning som den senaste tiden har gått i stå. Jag lagar samma saker mest hela tiden och står nu med en massa nyskördade grönsaker som jag inte vet vad jag ska göra med. Grönkålssoppa är gott en eller två gånger, men när man har 10 kilo grönkål måste man hitta på något annat.

Skärmavbild 2017-09-04 kl. 08.32.48

Jag fick förmånen att läsa Saras bok i ett tidigt skede och blev sugen på att göra massor av det som beskrivs i boken. Allt ifrån rabarbersylt med vanilj till savoykålspudding. Men det är först nu när jag står här med backar fulla med morötter, palsternacka, kål av olika slag och den spännande svartroten som jag känner mig lite maktlös. Det är inte för inte jag kommer att tänka på filmen ”50 shades of gray” fast nu mer som ”50 kilos of orange carrots”

I boken finns massor med tips på vad jag kan göra med mina egenodlade grönsaker, utan att det blir för krångligt. Jag tänker ofta precis som Sara skriver i boken:

”Ibland kan jag bli irriterad när jag hittar ett bra vegetariskt

recept och upptäcker en lång lista med krångliga ingredienser
som jag knappt hört namnet på förut.”
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 08.33.35.png
Fotografier i boken är tagna av Maria Fors Östberg

Fast det är inte recepten som egentligen fångar mitt största intresse, inte heller den personligt skrivna texten om odlingsåret i Saras trädgård utan alla små rutor med tips som jag kan ha nytta av till exempel den om ”Morrotssorter som sticker ut” och ”Fulskörda potatis”.

Jag får också lära mig lite nya saker som att färsk spenat innehåller nitrat som inte är särskilt nyttigt för kroppen och att jag kan steka små sallatshuvuden. Mycket i texten får mig också att fundera till på vad som kan användas på en grönsak. Att persiljestjälkar minsann ska användas och inte slängas och det gäller många andra grönsaker också.

I boken får jag en inblick i hur det fungerar i Saras och hennes familjs trädgård. Mycket i boken handlar om hennes barn och hur odlingslivet anpassas till det. Här på Björktorp är det mer en ”vuxenträdgård” men jag kan nog tänka mig att göra palsternackspuré ändå.

Till sist tänkte jag bara säga till Sara: Det ÄR okej att dregla över en gratinerad morot. För det är förbaskat gott!
Kommentera

