Min lilla stuga och jag

På vår gården där jag bor finns en rar liten stuga. Faluröd med ockragula fönster, idylliskt belägen intill en skogsdunge utav björkar. Trots sina 20 kvadratmeter känns den rymlig, med tre små rum där man först möts av det lilla köket. I mitten av stugan ligger matplatsen med utsikt över trädgården, hästhagen och ridbanan och längst in det lilla sovrummet står två mjuka sängar. Under flera år har turister från hela världen kunnat hyra stugan för några nätter och vi har med glädje visat upp vår kultur och natur på den svenska landsbygden.

DSC_0009

Samtalen har blivit många och intressanta, möten blivit korta och långa men framför allt har vi förstått att vi förgyllt deras semester med något alldeles extra. Det gör oss stolta att betyget vi fått genom bokningssajten Booking.com från våra övernattande gäster varit lika högt (om inte högre) som de bästa hotellen i stan.

stugan_betyg

Men, allting har ett slut och för bara några veckor sedan bestämde jag att den här sommaren skulle bli den sista. Det är nämligen ett evigt passande att driva stuguthyrning med städning, bädda sängar, tvätta sängkläder, vänta på gäster som kört vilse, blivit försenade på flyget/tåget/båten eller på dem som helt enkelt inte kan passa tiden. Vi har hjälpts åt Lotta och jag, men det har varit påfrestande. Inte bara stugan ska vara i topptrim utan stallet ska också vara välsopat och lukta gott, trädgården vara rensad och växthuset städat. Varje dag. Hela sommaren. Från 1 maj till 31 oktober. Efter några samtal med mina nära och mig själv kom jag fram till att det var dags att stänga stugan direkt. Nu. Jag mådde inte längre bra.

bjorktorpsgard (3)

bjorktorpsgard (61)

Alternativet att inte ha någon boende i stugan kändes inte heller helt rätt, den är för fin för det. Annonsen vi satte ut för att hitta en hyresgäst för långtidsuthyrning på ett år innehöll det mesta som stod på vår önskelista. Vi ska ju trots allt dela både gårdsplan och trädgård framöver. Vi ville ha en skötsam och trevlig hyresgäst, utan egna husdjur och som skulle njuta av att vistas på landet i lugnet och tystnaden. Någon som ville ha ett semesterboende och inte bo permanent då stugan bara har sommarvatten (det fryser till is på vintern) och golven är iskalla. Våra möbler ska dessutom stå kvar och då är det redan ganska trångt. De första fem svaren på annonsen var från personer som sökte permanentboende och ville flytta in direkt. Med egna möbler. Därefter ringde det en man som hade två stora hundar (vilket tydligt stod i annonsen att man inte kunde ha). Därefter fick jag ett mail om jag ville låna ut stugan gratis under en tid till en som behövde komma ut på landet för att koppla av, i utbyte mot att hen fick vara i stallet och pyssla och helst också rida ut i skogen på mina hästar. Det var nog inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag fick också ett svar från en som gärna ville bo i stugan men i så fall till halva hyreskostnaden eftersom personen bara skulle vara där ibland. En person ville hyra stugan till sin nyss invandrade familj från någon stad i något landet som jag inte riktigt har koll på var det ligger (gud vet hur många dom var men två sängar hade inte räckt långt) och dessutom kunde vi inte kommunicera utan tolk. Ett par samtal var ganska förvirrande där jag inte förstod vad personerna egentligen var ute efter. En ville gärna hyra stugan och gräva upp hela trädgården och bli självförsörjande på grönsaker. Inget ont i det men jag vill inte ha fula pallkragar i trädgården som är det första man möts av när man kommer till oss och dessutom vill jag ha mina vackra blommor kvar i rabatterna.

2016-09-22-09-06-17

Till slut fick jag ett samtal från en tjej som verkligen behövde komma ut på landet av olika anledningar. Det var ett sånt telefonsamtal där man direkt hör på rösten att det här kommer bli bra. Och det blev det. Vi har nu fått en ny helt perfekt hyresgäst med sällskap som vi hoppas ska finna ro i vår lilla stuga här på Björktorp.  För min del känns det som om den gnagande och lätt stressande känslan av att alltid vara tillgänglig direkt blåste bort. Inga mer sommargäster som jag måste sitta och vänta på när jag helst av allt bara vill rida ut i skogen och inga fler turister vars semester jag ska fylla med den mest perfekta upplevelsen. Inga fler pling i telefonen där stugan bokas i sista minuten när jag sitter på annan ort och snabbt måste åka hem för att plocka blommor till vasen på köksbordet i stugan. Bara ett par lugna, härliga hyresgäster som kan ta till vara på sig själva medan jag gör det jag vill på min efterlängtade fritid. För fritid är inget som jag tar för givet eller har haft i överflöd under de 17 år som jag haft mitt egna företag. Men efter alla dessa år kan jag nog tycka att jag är värd det.

Eftersom jag gärna säger åt andra ”Det är bara du själv som kan göra något åt det!” kan jag nu äntligen bevisa att jag lever som jag lär! Och det känns alldeles underbart!

Kommentera

