Balkonger med tvist

Just balkongutställningen är något som lockar besökarna på den stora årliga trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i Älvsjö utanför Stockholm. Årets tema är ”Frodigt och Roligt” och ibland väger det nog över åt ena eller andra hållet. Kreatörerna har som vanligt tolkat temat på väldigt olika sätt och hos vissa är det tydligt vad de står för och vill förmedla.

Jag har ett par favoriter och några andra som jag ger ett litet frågetecken. Här kommer min alldeles egen reflektion över de tio olika balkongerna. Men innan ni läser och undrar varför jag ger mig rätt att tycka och kritisera och ni kanske tänker ”Gör det bättre själv då, grinkärring” så kan jag bara säga att jodå, jag kan också. Jag gjorde den vinnande balkongen 2003 och fick dessutom 46% av publikrösterna. Dubbelt upp alltså! Till er kreatörer: jag vet vilket enormt jobb ni gjort. Ta detta på rätt sätt!

Utan inbördes ordning kommer här de tio olika balkongerna:

Farbror Gröns balkong av Johannes Wätterbäck och Theres Lundén.    
Här bor det någon som gillar att odla. Det är uppenbart att det ätbara har en stor plats i Farbror Gröns liv (vilket jag i och för sig redan visste) och med tanke på vad som visas här får man anta att man har fler odlingsytor än bara balkongen. För var ska allt annars ta vägen när det blir större? Temat Frodigt syns väl på den här balkongen för här frodas både växter, människor och djur. Jag skulle gärna ligga på balkongen och ta ett bad men helst utan den lilla krittern på badkarskanten (som går under kategorin roligt på temat). Nötskrikan är okej men känner mig tveksam till igelkotten, speciellt om man ska vara barfota på balkongen. En fundering bara… Var tusan ska man göra av badvattnet när man är klar? Tror inte balkonggrannen under uppskattar om man drar ur proppen. Fast det kanske går att sätta de förgrodda potatisarna i badkaret? Med tanke på allt som behöver planteras och skolas om framöver. Som detaljnörd gillar jag att filten på badkaret har nästan samma färg som kornellgrenarna och magnoliablommorna i glasflaskan och rödvinet! Hoppas förresten att denna balkong har tak så att inte de vackra planschtavlorna blir förstörda! Då faller konceptet med att den rosa blomman på tavlan matchar så snyggt med de rosa namnlapparna på glasburkarna.

Isas Paradis av Inga-Lill Zakariasen.
Lite lagom frodigt och lite lagom roligt men desto med lugn och frid. Pastelligt och shabby chic för två fnissande väninnor som vill sitta med benen i kors i sängen och dricka te och äta väldigt goda kex och prata om pelargonsticklingar. Eller för någon som vill fortsätta sticka (eller virka… ledsen att jag inte ser skillnad men fråga mig gärna om växtnamn på latin och orkideförökning) små söta rutor till överkastet. Mysigt att använda de handgjorda rutorna som dekoration i armeringsmattan på väggen. Jag undrar var och när högrepen används?? Känner inte att jag får ihop det annat än att det är en rolig inredningsdetalj. Fast den och taggtråden kanske är det som gör balkongen lite tuffare och inte bara gullig. Ser att kreatören har fallit för den nya trenden att gör en Fairygarden, det lilla landskapet i lådan vid sänggaveln. Tänk om arrangören kunde ha en sån tävling istället. Vad enkelt det vore. Bara att ta under armen och knata iväg med eftet helgen när allt är klart!

Flamingo Hill av Sofia Issadounene och Christian Quaglia.
Temat Roligt slår igenom stort. En balkong som flirtar med något mer exotiskt än vad vi är vana vid att se. Det är trendigt med naturmaterial just nu. Samt kaktusar och amplar i makrame och allt det finns med i denna balkong. Här är balkong nummer tre i ordningen som behöver tak för att funka. Dessutom är det en balkong där växterna behöver rikligt med värme. Men å andra sidan är det ju varmt där det bor flamingos, tukaner och leoparder. Jag gillar kristallglasen bäst i denna balkong!

Min Stickade Balkong av Lena Nyström.
När en kosthantverkare går all in och förvandlar en balkong med möbler och verktyg till en färgglad stickad…. ja, jag vet inte vad jag ska kalla det. Jag blir glad och drar på smilbanden i alla fall och funderar raskt på att lämna in stallets spångrep med iskallt aluminiumskaft på ”instickning”. Tyvärr faller temat frodigt bort, för i jämförelse med de andra balkongerna är det lite snålt med växter. Desto mer frodigt med garn på det mesta från pallar till cykel. Men det här är en av få balkonger där man faktiskt kan röra sig runt på utan att vara rädd för att trampa i någon blomsterpotta.

Homo Ludens Ad Natura av Ulla Friberg.
Jag förstår att det bor en glad och kreativt öppensinnad konstnär här som ser tjusningen i sånt som vi andra dödliga inte gör. Varför har man annars ett gapande gäddhuvud på balkongen? Ser framför mig en konstnär som dansar barfota och spelar maracas och gör väggmålningar samtidigt som hen brister ut i vårsånger. Balkonggrannarna är vana men jag blir lite förvirrad. Har balkongägaren en annan trädgård som hen målat upp på väggen bakom eller är det en dröm om något annat?

Pelargonfrossa av Gluggstorps handelsträdgård.
Ja här är det ju ingen tvekan om att man anammat temat Frodigt för det växer ju minst sagt uppåt väggarna. Gillar man pelargoner vill man nog ha picnic på golvet på denna balkong. Gillar man inte pelargoner blir det eventuellt ett litet problem. Själv skulle jag föredra en sittmöbel eftersom min ömma rygg skulle protestera. Jag skulle inte på långa vägar klara av att sköta denna balkong mer än en vecka. Hur vattnar man pelargonväggen? Alla som vet vilket förhållande jag har till pelargoner håller nog med!

Livsnjutarens Balkong av Helena Krön, Eva Zetterlund och David Ljunggren.
En balkong, vet inte vilken i ordningen, som jag antar är inglasad för hua vad den orientaliska mattan ska bli blötläbbig när det regnar. Här är det frodigt och grillen är laddad med tulpanlökar (?) till middagen. Roligt!  Jag faller stenhårt för den lilla figuren som kurat ihop sig i hängstolen. Den ser ut som man kan känna sig efter en lång dag på jobbet. Soffbordet har en spännande konstruktion som matchar med den gamla soffan som jag gärna skulle kunna ha i min egen trädgård. Kolla också in upphängningen av vinglasen! Äntligen förstår jag vad alla de gamla verktygen på de olika balkongerna kan användas till. Gillar frodigheten på balkongen och den spännande spalje’väggen med massa olika stora hål i. Känslan blir dock, trots alla fina element, lite rörig för mig. Skulle vara orolig över att välta eller trampa på något. Porslinsäpplena ligger rätt risigt till med mig på balkongen!

En Blomstrande Höjdare Uppe Bland Takåsarna av Åsa Grame’n och Nika Wahren.
Här kommer en balkong som främst är användarvänlig. Utan för många inslag andas den lite sakral enkelhet som förstärks av begravningsbuketten på golvet (ja, jag vet, det är ingen kistdekoration men jag får såna vibbar). Temat Frodigt och Roligt blev nog borttappat på vägen för det här är bara stilrent och väldigt enkelt. Själva fototapeten är det som ger känslan av att vara uppe bland takåsarna och det är ju ljuvligt. Saknar lite lull-lull och grönska men som sagt, det är funktionellt för en familj som vill njuta av utsikten.

Vintage På Spirande Balkong av Linda Hansson och Maria Andersson.                                          Att det är vintage går inte att ta miste på. Det nyaste på balkongen är videkissarna som just slagit ut. Till och med fröpåsarna har matchats för att se gamla ut. Stalltjej som jag är lägger jag märke till halmen som strötts ut som dekoration. Hoppas det aldrig blåser på denna balkong för då kommer den inte ligga kvar just där! Kul med bambuväggen som bakgrund, det är något som ger en ombonad känsla. Känner dock att inredningen ger mig lite träsmak i baken och hade velat ha en kudde på stolen och inser att badkaret är för mindre människor. För min del hade jag nog sparat regnvatten i det istället.

Blått – Lugnet, Stillheten = Kreativitetens färg av Floristutbildarna.                        Femtio nyanser av blå. Minst! Vackra blomsterbinderier är det som bygger denna balkong och floristerna har gjort det bra. Den som köpt en bukett blommor vet dock hur mycket det kostar och det som slår mig är hur man skulle ha råd att upprätthålla standarden på balkongen när blommorna börjar vissna? Konceptet borde kunna ändras till att använda fler krukväxter i blått och lila om man vill göra en liknande balkong mer beständig.

Jag har ingen given vinnare för alla balkonger 2017 har sin tjusning. Som trädgårdsdesigner vet jag att det finns många olika personlighetstyper där alla gillar olika. Det som jag gillar kanske inte passar någon annan. Man kan plocka någon fin och kul ide från varje balkong för det är just det som är meningen med balkongerna. Att de ska inspirera. För i realiteten är det nog bara ett fåtal som fungerar i verkligheten.

En reaktion på ”Balkonger med tvist

  1. Åhh så roligt att läsa hur du som trädgårdsdesigner och tidigare vinnare uppfattat balkongerna på Nordiska, när du dessutom gör det med glimten i ögat. Du prickade in precis hur jag ville att min balkong skulle uppfattas !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa
    PS. Rutorna är virkade – de flesta som satt i armeringsmattan på mässan har suttit ute i trädgården i en armeringsmatta en hel säsong och klarat både regn och vind DS.

    Gilla

Kommentera

